In de komende week (14 – 18 juni 2021) update StandBy het beleid voor het toevoegen van nieuwe gebruikersaccounts in de StandBy webapplicatie. Voor de veiligheid van alle nieuwe gebruikers alsook de consistentie binnen de StandBy applicatie wordt het vanaf deze week verplicht om nieuwe gebruikers hun eigen account te laten activeren nadat een beheerder deze heeft aangemaakt.
U hoeft voor deze wijziging niets te doen. StandBy zal de update doorvoeren en de beheerder informeren zodra deze wijziging is doorgevoerd. In de praktijk gebruikt het overgrote deel van alle klanten deze betere account activatie optie overigens al. Klanten die al meer dan 2 jaar StandBy gebruiken maken echter mogelijk nog gebruik van de oude methode waarbij de beheerder zelf een wachtwoord moet invullen voor de gebruiker. Dit is vanuit veiligheidsoogpunt niet gewenst.
Account toevoegen
Tot op heden waren er twee mogelijkheden om een nieuw gebruikersaccount toe te voegen: (1) Door het invullen van de gebruikersgegevens én het bedenken van een wachtwoord voor de nieuwe gebruiker, of (2) door het invullen van gebruikersgegevens en deze gebruiker zijn eigen account laten activeren. De gebruiker ontvangt dan een e-mail met een link om een eigen wachtwoord in te stellen.
Deze tweede optie wordt nu de standaard voor alle klanten: Het is daarom verplicht om een e-mail adres van de gebruiker toe te voegen bij het aanmaken van een nieuw account. De gebruiker ontvangt op dit e-mail adres een e-mail met een link en kan vervolgens zelf een wachtwoord instellen. Ook krijgt de gebruiker na het instellen van een wachtwoord direct de optie om de mobiele applicatie te downloaden.